Warm bad

Zelf vind ik het heerlijk om in een warm bad te liggen. Stukkie sjokela erbij… De titel van de column verwijst echter naar de patiënt die ons als een warm bad vindt. Kijk, daar doen we het nou voor.

Wij kennen haar al meer dan 30 jaar. Ze is inmiddels verhuisd naar een andere gemeente maar als de dood voor de apotheek daar. Ze komt elke 2 weken hier haar baxterrol ophalen. Wij zijn haar lifeline zoals ze dat zegt. Ongerust is ze wel. Zonder haar pillen heeft ze maximaal 1 week te leven, had de medisch specialist haar verteld. Met al die geneesmiddeltekorten raakt ze in de stress. Of wij alvast kunnen hamsteren? Dat hebben we al eerder voor haar gedaan met een bepaald geneesmiddel. Ja hoor. Doenne we. Dat spul kost overigens niks dus so what.

Een andere client vindt ons een lichtpunt in de duisternis. Dat mocht wel eens gezegd worden. Dus kregen we een luxueuze taart van de duurste banketbakker uit de regio. Nu rijdt deze meneer zelf in een cabrio van circa 3 ton.... Ook hij is sinds kort baxterklant. En getuige van het vele werk dat zijn baxter met zich meebrengt. Vele medicatiewisselingen. Meneer heeft inmiddels ervaren dat er echt mega mega slecht gecommuniceerd wordt van ziekenhuis naar ziekenhuis of ziekenhuis naar apotheek of ziekenhuis naar huisarts. De apotheek schept orde in de chaos en brengt rust in de tent. En geloof me, deze man is niet altijd even gemakkelijk. Dus de erkentelijkheid des te groter.

De afgelopen maand bracht ik grotendeels door in Italië. Daar was het lekker warm en genoten van de lokale keuken. Tijdens mijn afwezigheid werden honneurs waargenomen door een jonge interim collega. Zij had inmiddels in vele apotheken gewerkt en hen uit de nood geholpen. Ze had echter nog nooit ergens gewerkt waar de relatie tussen apotheekmedewerkers en patiënten zo vriendelijk en hartelijk was. Kijk, da’s nou een mooi compliment van een collega.

Vorige week zag ik een mij onbekende mevrouw in de apotheek. Ze was net nieuw bij ons, zo bleek. Ze kwam oude medicijnen terugbrengen. Mag ik even een compliment maken zei ze. Wat fijn dat jullie de medicijnen voor mij geregeld hebben terwijl het recept er nog niet was. En ook nog thuisbezorgd, want ziet u, ik loop met een rollator. Wat een verschil met mijn vorige apotheek. Ben blij dat ik daar weg ben. Hebben we weer iemand gelukkig gemaakt.

In de apotheek is er weinig te melden. De onterechte afkeuringen WLZ zijn een maandelijks ritueel. Iedere keer Achmea of CZ. Dat heet dan administratieve lasten. Daar wisten we al van dat het niet minder maar meer is geworden. Wat een puinhoop. De FMD is nog immer een pain in the ass want het werkt echt van geen kanten. Je word geacht alleen te melden bij een niet pluis gevoel. Dat gaat alleen werken bij een foutenpercentage onder de de 0,01%. Dus forget it. VGZ heeft net als CZ bedacht dat verband alleen door landelijk werkende leveranciers geleverd mag worden. Weer een reden om je daar niet te verzekeren. De geneesmiddeltekorten zouden wel eens kunnen verdubbelen wist onze minister te melden. Vervolgens de dooddoeners dat we in Europa moeten gaan produceren en dat we voorraden moeten gaan aanleggen. Beste man: wat er niet is kun je ook niet op voorraad leggen. Zijn ze bij VWS nou echt zo dom. En uit 1e hand van de generiekleveranciers: als er een probleem is in grote afzetmarkten krijgen die voorrang, zeker als de prijs daar hoger is. Aangezien Apotex in Leiden ook het loodje lijkt te gaan leggen heeft dat leuke gevolgen voor het aanbod van de andere leveranciers waarvoor zij produceren. Van een aantal artikelen heb ik inmiddels 1 jaar op voorraad genomen....Streeft u mee naar de grootst mogelijke entropie? Het zijn weer hamsterweken in de apotheek -).
Nou verzekeraars en VWS: sleep tight. Ga vooral lekker door met het preferentiebeleid want dat spul is toch nooit leverbaar. Hoe zit dat trouwens met niet leverbare preferenten en de LPG van de wel leverbare niet preferenten? Onderhandelaars, waar bent u? 

En dan hebben we weer eens een recall, nu de ranitidine vanwege een vervuiling. De KNMP was 10 minuten eerder met de mail dan het RTL4-nieuws. Hallo hallo, kon dat ech nie eerder? Gezondheidszorg anno 2019. Het vertrouwen in de farmacie? Schwieg mich.
Aan de Alexanderstraat zeggen ze dat ze blij zijn met iedere hulp, welke hulp? Neem nou eens een voorbeeld aan de boeren. Die komen tenminste in actie. We wachten op een nieuwe voorzitter, hopelijk geen babbelkous maar iemand die de mouwen opstroopt. 

Omdat wij altijd zo aardig zijn schuift een klant net weer 2 dozen met roomsoesjes van de appie over de toonbank. Zomaar dus. En een ander komt met gebakjes omdat we een kaart hebben gestuurd voor zijn 80e verjaardag. Lekker puh. Wij gaan gewoon door.

De happy activist, tot in de pruimentijd. Talk Talk: Living in another world

Carlo Schneider
Laren Nh
info@apotheekkennisbank.nl