Vangst van de dag

De afgelopen maand was eigenlijk een suffe maand. Vooral zaakjes van huishoudelijke aard en zo. Als apotheker moet je van alle markten thuis zijn. De klusjesman in de vorm van ondergetekende kon zijn lol weer eens op.

Je moet handig zijn met een schroevendraaier om ergens op een moeilijk bereikbare plek een plaat los te schroeven waarachter zich het KPN modem bevindt. Het alarm moet worden aangepast omdat de doormelding van het signaal van analoog naar digitaal gaat. Simpele actie zou je zeggen die toch weer een lieve duit kost.
In het magazijn ging een TL-buis kapot. Het plafond daar is nogal hoog en de TL hangt in de nok. Met een ladder en kunst en vliegwerk dat ding vervangen. De laatste weken hadden we met regelmaat op maandagmorgen geen warm water. Ff reset knop op de CV ketel induwen en dan deed ie het weer. Mateloos irritant natuurlijk. Dan toch maar de CV-monteur laten komen. Binnen 5 minuten was ie weg. Sensortje kaduuk en weer 100 euri foetsie.

Carlo, de printer hangt vast. Nou lopen hier dames rond die soms voor een 1-persoons destructiebedrijf kunnen doorgaan….Voor je het weet is er een printer vernaggeld. Afblijven dus. Handige Harrie trekt de zaak vervolgens weer vlot. Carlo het linker pinapparaat doet het niet. Ik pak mijn pinpas, pin 1 cent en wat denk je? Doet ut gewoon. Eerst kijken, dan gillen. Wat de meiden soms voor elkaar krijgen, ik weet het niet.

Ook de ICT had kuren. De labwaarden konden niet geïmporteerd worden. Vervolgens word je door diverse techneuten van diverse instanties van links naar rechts gestuurd, ben je uren aan de telefoon om het op te lossen maar het is gelukt.
De huisartsen hadden ook stress. Werkdruk, veel telefoontjes. Of we wat minder wilden bellen. Pardon? Dat beeld herkenden wij toch echt niet. Dus maar eens turven, naar wie en waarom. Meer dan de helft van de overigens weinig telefoontjes gaat over het niet doorkomen van een recept. Kwestie van op de verzendknop duwen na het consult. De rest gaat met name over onjuiste doseringen of onjuiste medicatie. De specialist wijzigt een en ander en de huisarts herhaalt de oude medicatie. Ken die overdracht tussen 2e en 1e lijn nou eindelijk eens echt goed geregeld worden? Daar kunnen we onderhand een boek over schrijven.

De mondkapjes zijn de deur uit gedaan, komt het publiek vervolgens met grote regelmaat MET mondkapje. Ook best. Desalniettemin gaan de gewone mondkapjes, de FFP2 en de zelftesten nog in grote getale de deur uit.
Omdat iedereen weer op pad mag loopt de agenda weer vol met dames en heren die wat van je willen. Namelijk klant worden bij hunnie. Vind dat eigenlijk ook wel amusant. Iedereen doet zijn best om zieltjes te winnen. Vermoedelijk ook de apotheken met de CZ abonnementstarieven. De strijd om de klant barst los. Amazon zoekt ook toko's, dat is inmiddels zeker. Wie verkoopt als eerste in ons landje? Eigenlijk is natuurlijk iedere apotheker een kleine postorderaar. Benieuwd waar VGZ mee gaat komen.
Ondertussen blijven wij ons verbazen over de korte houdbaarheid van medicatie. We kunnen niet eens de pil voor 1 jaar afleveren. Allemaal ouwe meuk. Heel handig voor de doelmatigheid van de verzekeraars en de postorderaars.

Komt een oud cliënte de apotheek binnen voor cosmetica, ze is verhuisd. Zegt ze tegen een van onze assistentes: ik kom zo graag nog bij jullie. Woon nu pal naast een andere apotheek. De assistentes daar zijn dik, lelijk en onaardig. Tsja, wat moet je daar nou op zeggen. Vind het niet zo heel netjes.
Het team kreeg van een ander de complimenten vanwege de klantgerichtheid en de vriendelijkheid. De klant was tijdens de vakantie "vreemd gegaan" in een andere apotheek. Jasses, wat een een negatieve ervaring daaro.
Soms laat ik mij ook gaan...tegen een cliente zei ik dat ze niet zo moest piepen. Ze kijkt me met grote ogen aan en begint onbedaarlijk te lachen. Je moet natuurlijk wel weten tegen wie je wat kunt zeggen.

De dames onderschepten ondertussen nog een vervalst benzo-recept. Recepten van buiten de regio zijn potentieel verdacht als je de klant niet kent.
Krijg je een telefoontje: meneer Schneider, ik wil u echt van harte bedanken voor de adviezen ter voorbereiding van mijn gesprek met de specialist. Ik sla u met al uw kennis 10 keer hoger aan dan alle artsen bij elkaar. Nou jij weer. U heeft mij zo fantastisch geholpen. U staat met stip op 1 zei deze 80-jarige.

En passant kwam in de apotheek nog een mega bos bloemen van een zorginstelling voorbij. Zo maar, omdat we altijd ons best voor ze doen. Wat dacht je van een mooi heideplantje met een aquarel van een zeer talentvolle lokale kunstenares. Ook zo maar. En ja, er was nog taart van een 90-jarige klant.

September by Justin Timberlake, Anna Kendrick & Earth, Wind & Fire

Carlo Schneider
info@apotheekkennisbank.nl
Laren Nh