Prettig geregeld

Met enige regelmaat verbaas ik mij nog immer hoe de zaakjes in Nederland geregeld zijn. Of beter hoe moeilijk het toch is om ogenschijnlijk simpele dingen te regelen.

Neem nou als voorbeeld de recente aanpassingen in de NHG richtlijnen en de financiële gevolgen voor de patiënt. PPI’s zijn her en der vervangen door H2-blokkers. De huisartsen volgen natuurlijk keurig de behandelrichtlijnen. De apotheekmedewerker vangt vervolgens de verbale klappen op inzake de prijsstelling van de H2-blokkers. Prettig geregeld. Hallo ZN, kennen we daar ff wat aan doen want het is echt geen porum dat je honderden euri’s kwijt bent alvorens je het vergoed krijgt.
In het verlengde daarvan de Nozinan, ook prominent in het NHG beleid aanwezig. Wordt ook niet vergoed, net als bij Zilveren Kruis de hulpmiddelen bij de euthanasie. Krijg je na het overlijden van de patiënt telefoontjes van nabestaanden waarom ze moeten betalen voor de euthanatica danwel de infuusslangetjes etc. Kan dat nou echt niet anders?

De minister zou ondertussen de regels voor MN aanpassen. Helaas kan zij haar hoofd niet meer buigen over dit hoofdpijndossier en zit ze met een medische noodzaak thuis. We hebben nu alleen Hugo, the Ape-man nog. Hij bewaakt The Planet of the Apes die Den Haag heet. Na 12 jaar en wederom een nieuwe zorgminister maakt een 1 jaar meer of minder wachten toch niet uit.

Prettig geregeld maar niet heus zijn de overdrachten vanuit het ziekenhuis van de antistollingsmedicatie. Zeker bij combi’s zou je mogen verwachten dat huisarts en apotheek goed geïnformeerd worden over de indicatie en de beoogde behandelduur. Zo vanzelfsprekend is dat niet. Het komt zelfs voor dat er niets in de status van de patiënt bij het ziekenhuis te vinden is. Als je dan navraag doet word je door het ziekenhuis of de huisarts van het kastje naar de muur gestuurd omdat niemand de moeite neemt dit uit te zoeken en men naar elkaar verwijst. Onnodig lang wordt medicatie gecombineerd of voortijdig gestopt met alle mogelijke gevolgen van dien. Mijn pa kan het niet meer navertellen. Dit moet landelijk goed geregeld worden. Reden van voorschrijven en beoogde behandelduur dienen op het recept te worden vermeld. Wij zitten er nu bovenop en wat je dan signaleert is met geen pen te beschrijven. 

Fijn is het beleid dat BENU uitzet voor zijn apothekers. Met het oog op de toekomst is het voor het vak apotheker handig dat er overal in het land geneesmiddelautomaten verschijnen. Supermarkt, huisarts. You just name it. De flappentap maakt plaats voor de pillentap. BENU wordt de FEBO-versie van de apotheek. Alles doen we digitaal en wordt bezorgd. Kost immers niks. Euh. De apotheker verwordt tot de anonieme persoon die ergens onzichtbaar in een hokje zich over dossiers buigt en die je kunt bellen als je hem nodig hebt. Dat heet dan voorzien in de behoeften van de klanten. Voor moeilijke vragen kunnen zij met de apotheker chatten, beeldbellen of langskomen. Jaja, waar dan? Ook gaan apothekers op huisbezoek, als dat nodig is. Allemaal heel nieuw. Ze gaan besparen op de kosten. Inderdaad, zoveel mogelijk personeel eruit want in de BENU-FEBO heb je die niet meer nodig. Een koeriertje vult de pillentap. BENU wil omzet veilig stellen onder de noemer zorg. Het is gewoon een geld gedreven beursgenoteerde onderneming. 
De BENU apothekers gaan artsen begeleiden in het voorschrijven volgens de richtlijnen. HIHIHAHAHOHO. De apotheker met het geheven vingertje. En ja natuurlijk wordt ingezet op leefstijl. Dat is de nieuwe trend in zorgland. De zelfverklaarde coaches schieten overal uit alle mogelijke hoeken en gaten uit de grond. Mee-eten uit die ruif. Meegraaien. Ik word nu al moe van dat eindeloze gezwam. Bemoei je met je eiguh. 

FF naar de eigen toko waar wij nog immer mondkapjes dragen. In ieder geval totdat de rem erafgaat per 25 september. Bij apotheekbezoekers levert dit natuurlijk bij tijd en wijle gezeik op. Ze liggen notabene gratis voor het grijpen. In de wachtkamer van de huisarts zit je ook met een mondkapje en in het ziekenhuis idem. Dus niet zeuren. Om maar eens een knuppeltje in een hoenderhok te gooien: 20% van de volwassenen is niet gevaccineerd. Waarom moet ik mijn medewerkers en wel gevaccineerde apotheekbezoekers op de apotheekvloer blootstellen aan vermijdbare risico’s ? Je hebt als werkgever ook zorgplicht voor je personeel. Moet je als zorgverlener niet overgaan tot een strikter deurbeleid als u begrijpt wat ik bedoel. Iedereen zijn eigen feestje dan maar. 

Wij doen natuurlijk in onze onafhankelijke apotheek wel aan klantenbinding. Even na zessen nog een kuurtje afleveren bij een 100-jarige. Meneer Schneider, wat zit uw haar fantastisch. Vond ik eigenlijk ook wel, inmiddels ruim 2 weken na het laatste kappersbezoek. Strakke scheiding. Barbershop. Zelf mocht ze er ook zijn. Strakke pantalon in panterprint, hippe blouse en dito sjaaltje erover. Nagels gelakt, perfect opgemaakt en moderne bling bling. Super. Laat maar schuiven achter de rollator.
We kregen zomaar 10 ijssies omdat we altijd zo aardig zijn. Een 90-jarige zo blij was met haar verjaardagskaart en zond 10 gebakjes. Wij zien haar 1(!) keer per jaar in de apotheek voor een doosje slaappillen. Verder is ze kerngezond. Hoe blij kunnen mensen zijn vanwege een beetje aandacht. Ook een BN-er vond de verjaardagskaart van de apotheek het hoogtepunt van zijn 80e verjaardag -). Een nieuwe cliënte vraagt of er in de apotheek altijd zoveel gelachen wordt. Nou dat niet, maar ze had wel meteen een goed gevoel bij ons. Een klantgerichte benadering doet 80% van het werk.
Vorig jaar hebben we op 1 september een passant “opgelapt” totdat 1-1-2 verscheen. De man was aangereden pal voor de apotheek. Van zijn fiets was niets meer over, het bloed gutste uit zijn hoofd. Het litteken is nog duidelijk zichtbaar. Wat gebeurt er dit jaar: hij brengt op 1 september een bos bloemen plus een doos bonbons van de duurste chocolatier uit de regio. Wat een dankbaarheid!

Wij zagen nog een roombotercake en de wekelijkse stroopwafeltjes voorbijkomen. Werken in de apotheek is verrekte ongezond. Voor lichaam en geest. Er is dringend behoefte aan een leefstijlcoach en zeker een mental coach. Maar wa dachie wat van een loopbaancoach, een personalcoach, een financiële coach en en en . De mens moet blijkbaar overal een "helpende" hand hebben.

Een van onze klanten bezong het al, alles kan een mens gelukkig maken. Hier is ie dan onze Topper, Rene Froger.

Carlo Schneider
info@apotheekkennisbank.nl
Laren Nh