Poppenkast

Het theater van de lach gaat weer verder. Het jaarlijkse prijzencircus van de verzekeraar komt nu eerder zodat die zijn cliënten netjes kan vertellen met wie ze een contract hebben gesloten. En dit alles is het resultaat van het prachtonderzoek van de NZa.

Waar het natuurlijk om gaat is of er echt wat gaat veranderen. Wat dacht je, natuurlijk niet. De druk om bij het kruisje te tekenen wordt alleen maar groter omdat je verzekerde anders al half november te horen krijgt dat die bij jou niks meer te zoeken heeft.
De hulpmiddelensoap gaat ondertussen ook verder. CZ weet van gekkigheid niet hoe ze de diabetesmaterialen moeten vermarkten. DFZ haalt zelfs Radar inzake het totale hulpmiddelenpakket en schort meteen de maatregel op. Tamtam bij het publiek wil soms helpen. Alle inco patiënten hebben wij inmiddels in een hokje geperst. Menzis heeft in ieder geval zijn verzekerden netjes geïnformeerd. Daar kunnen anderen nog een puntje aan zuigen.
Achmea heeft bedacht opname/ontslag in te kopen bij de openbare apotheek maar dan moet je wel een deal hebben met het ziekenhuis dat jij dat ook gaat doen……Daar gaan we weer. Denk je nou echt dat dat gaat gebeuren. Neen natuurlijk niet, complete flauwekul dus dat ze het inkopen. De shit mag je gewoon blijven opruimen. Het moet simpelweg een prestatie worden a la de hulpmiddeleninstructie.

Scoren scoren scoren moeten de ketens en formules met de medicatiereviews. Allemaal deals dat je er 100 doet. Iedereen geilt erop. Over de manier waarop dat gebeurt laten we maar zwijgen. Keten X huurt studentjes farmacie in. De patiënt krijgt dus een wildvreemde aan de lijn. Not done. De helft zegt ja, ik wil en dan neemt de student de medicatie door, vraagt of je weet waarvoor je de medicatie gebruikt en of je nog wat bij de drogist haalt. Appeltje eitje. De info gaat naar de apotheker die dan en passant nog de labwaardes opvraagt en ff snel met een scheel oog naar de medicatie kijkt. Hoppa, 20 reviews op een middagje. Kwaliteit kwaliteit kwaliteit?? Formule Y moet er 100 bij een verzekeraar hebben. Het gaat daar niet veel beter. En wat doe je over 3 jaar dan?
Wat mij betreft kappuh met die flauwekul. Ja, ik weet dat dit mij niet in dank wordt afgenomen door de collega’s die wel serieus bezig zijn. Wat is het rendement voor de patiënt? Niks nada nul. Ga nu niet roepen dat je wel eens een statine hebt toegevoegd of een PPI, of een bisfosfonaat gestaakt. Daar heb je deze kermis niet voor nodig. Neem een kwaliteitsindicator, analyseer wie een PPI nodig heeft of te weinig vitamine D gebruikt en maak een afspraak met je voorschrijvers. En zo zijn er nog talloze andere voorbeelden te noemen. Rendement 100 keer beter. Daar hoef je geen geforceerde hush hush gesprekken voor te voeren of mijnentwege als wijsneusje aan de huisarts te vragen of die wel een actuele kaliumspiegel heeft. Net als de nierfunctie moeten al die waarden gewoon op de automatische piloot naar de apotheek. Stop dat eindeloze gemiereneuk over privacy en wie die getallen toebehoren.
Eerste danwel 2e uitgifte orale antidiabetica? Geen statine erbij: belluh!, eerste uitgifte nitraat, geen plaatjesremmer erbij: belluh! Aan de balie maak je het verschil, niet in je hok. Dat is voor de echte probleemgevallen en niet voor je contractuele moet-jes.

Over die balie gesproken. Echt verbijsterend gewoon hoe moeilijk collega’s kunnen doen. Herhaaldelijk deze zomer. Patiënt heeft pilletje vergeten: regel maar eerst een recept. Patiënt belt in de stress ons op of ik ff wil faxen. Wordt er vanuit die apotheek teruggebeld dat er geen herhaling op staat. Het gaat verdorie gewoon om atenolol of Thyrax, bureaucraten! Ook echt gebeurt: cliënt moest 650 piek cash dokken voor verbandmaterialen voor zijn terminaal zieke vrouw met wie hij nog een weekje aan de kust zat. De collega was te beroerd om ff een machtiging te regelen. Neen zo maak je je populair als zorgverlener. Vervolgens ben ik 6 weken zoet geweest om dat geld terug te krijgen voor die patiënt. Doodmoe word je ervan. Van een andere cliënt hoorden we dat haar familie verbaasd was dat ik, de apotheker, zelf op huisbezoek kwam. Dat hadden ze nog nooit meegemaakt. Er valt nog een wereld te winnen….

Oud nieuws is dat recepten niet meer geschreven mogen worden. Kijk nu al reikhalzend uit naar het juffie van de HKZ die komt vragen of je de handgeschreven recepten wel apart bewaard en controleert of er een digi-recept volgt. Dat is namelijk kwaliteitsverhogend….
Oh ja. Wij beleveren sinds kort een nieuwe instelling. Binnen de kortst mogelijke tijd bloemen gekregen omdat ze zo blij waren met de verleende zorg. Neen, er is geen prospectieve risico inventarisatie gedaan of mijn organisatie dat wel aan kan. Goed, snel en efficiënt. Daar scoor je mee. Niet met dat eindeloze langdradige geneuzel en moeilijke gedoe. Pragmatisch, pragmatisch ook al is dat soms op het randje van wat eigenlijk zou mogen of moeten.

Ik ben inmiddels hard aan vakantie toe. Dit jaar al 4 vrije dagen gehad. Dus mensen, de mazzullllll. Oh ja, don’t forget www.eersteuitgifte.nl voor uw patiënt en ook voor u!

De Muppets, Manamana, een andere poppenkast uit nog niet vervlogen tijden. 

Carlo Schneider, 
Laren Nh
info@apotheekkennisbank.nl