Medicine Cops part two

De vorige column heeft alle lezersrecords met een veelvoud verpletterd. Het lijkt wel of iedere apotheekmedewerker maar ook daarbuiten dat stukje tekst op zich heeft laten inwerken. Daarom een vervolg.

Optima Farma stuurde een beleefd persbericht het land in met een appèl naar verzekeraars en politici. Het spinnende poesje liet even haar tanden zien. Nu maar hopen dat ze zich ontwikkelt tot een sterke leeuwin die met een stevige uithaal van haar klauwen een prooi verschalkt. Ondertussen hadden wij hier weer gewoon twee oudere verpleegkundige heksen aan de balie. U hoeft mij niks te zeggen, ik werk in het ziekenhuis. Je zult zoiets maar aan je bed hebben. Zelf heb ik nog een stel hufterige passanten de deur uitgewerkt die als randdebielen discussieerden over de ETG. Dokken en anders opzouten. 
Toch werken wij in een wereldzaak volgens een van onze klanten. Dat verkondigde hij luid en duidelijk bij binnenkomst in een overvolle apotheek. Gelijk begint iedereen in postieve zin zich daar tegenaan te bemoeien. En voor je het weet is de apotheek weer leeg en iedereen tevreden naar buiten. Zo kan het ook.

De leukste missers bij de recepten in de afgelopen maand waren een volslagen verkeerd oplaadschema van amiodaron...je zou er hartkloppingen van krijgen...en methotrexaat ipv methylfenidaat. Beginnen allebei met meth. Voorschrijven is zo makkelijk nog niet. Die stomme computers ook. Weet je trouwens dat het ziekenhuis hier nog immer niet digitaal voorschrijft. Houd mijn hart vast als dat wel gaat gebeuren.

Vorige maand een weekje achterwacht gedraaid in de dienstapotheek. En ja hoorrrr, bingo. Geen enkel Primperan- of domperidon zetpil recept was correct volgens de laatste doseringsrichtlijn. Nah ja, eentje dan. Zeg maar zo, zeg maar niks. 
Zaterdagmorgen werd ik gebeld door een ziekenhuisapotheker. Die was benaderd door een huisarts voor een nieuwe medicatiecassette. Drie bestanddelen erin. Ik kreeg eerst een preek dat beoordeeld moest worden of dat wel farmacotherapeutisch rationeel was en dat er pas bereid werd als daartoe door mij een schriftelijke opdracht werd gegeven. Rationeel? De patiënt hangt er al aan vanuit een academisch ziekenhuis. De huidige cassette te sterk? Wat is het probleem dan? De patiënt is suf, zo blijkt. Ah, wat dacht je ervan om die pomp langzamer af te stellen, dan zien we wel wat er met de pijn gebeurt. Oh ja, ook een idee. Kijk, daar krijg ik nou jeuk van. Het hele weekend niks meer gehoord. Zal dus wel goed zijn gegaan. 
We zijn hier met 40 apotheken die de honneurs waarnemen. Ofwel over 40 weken mag ik weer aan de bak. Waar zijn toch de tijden dat je 1 week per maand dienst draaide? Des nachts aminofylline zetpillen mocht gieten of wat dacht je van Potio Bricanyl/Sir Althaea/ Sir Prom comp aaa. Rationeel, wat is dah? Ooit ging ik als departementsvoorzitter naar de huisartsen toe met de idee van een huisartsenpost/dienstapotheek. Ze stuurden me weg en dachten dat ik gek was geworden. De rest is geschiedenis.

Terug naar de apotheek. Je hebt vast wel eens een patiënt aan de balie gehad met een vraag over vergoedingen. Bijvoorbeeld vanwege preferentiebeleid of boven GVS zoals bij Azilect of Concerta. Je geeft info en de patiënt gaat vervolgens de verzekeraar bellen. Hoe vaak komt het voor dat het call center andere, meestal foute, informatie geeft. Laat ik voorzichtig schatten: meer dan de helft? Je word er echt doodmoe van. Schijtziek kun je het ook noemen. Laatst Interpolis: glashelder maar niet heus. Eerst moet je je door het menu heen klikken, dan vragen ze ook nog of je aan een enquête meedoet. Zogenaamd om je voortaan beter van dienst te zijn. Dan moeten die gasten eerst weten waar ze het over hebben. Man man, houd op, schei uit. Mijn cliënt, echt niet op zijn achterhoofd gevallen, belt Interpolis. Krijgt info X. Hij belt mij, ik zeg klopt niet. Hij weer Interpolis. Daarna weer mij. Ik zeg: is onzin. Wie heeft u gesproken? Iedere keer een ander…Geeft u mij maar dat nummer. Bellen en ja hoor. Kreeg weer een ander. Dan moet je ff op je strepen staan, excuses aanvaarden maar je komt wel waar je zijn moet: 1000 piek via de aanvullende verzekering voor die klant verdiend. Mijn winst: uiterst dankbare klant.

Of verzekeraars reageren? De een belt, de ander mailt dat ie niet meer met zijn “concurrent” in 1 zin genoemd wil worden. Heel soms brengt men een bezoekje. Er zijn er ook die niet reageren…….

Andre Hazes: Uit mijn bol

Carlo Schneider, 
Laren Nh
info@apotheekkennisbank.nl