Gesprek van de dag

Begint u de eerste uitgifte gesprekken met: dit is het eerste uitgiftegesprek dat u ook op de afrekening van uw zorgverzekeraar zult aantreffen” en vervolgt u dan met: het kost u 6 euro? Dit kun je alleen maar als verzekeraar bedenken. Het gelazer start onmiddellijk. Waarschijnlijk verzoeken ze de huisarts met: dit is een consult en dat kost u niets. Daarom mag u maar 1 vraag stellen. Na maximaal 9 minuten wordt u geacht te vertrekken.

De btw-soap over de terhandstelling gaat ook gewoon verder. Het woord van de belastingdienst is voor de ene verzekeraar heilig en voor de ander niet. Heilige huisjes bestaan niet meer. En de vragen over de tarieven gaan ook door. Meestal volstaat tekst en uitleg, is er begrip of wordt het dan maar geaccepteerd. Meer dan eens zijn mensen echt heel boos. Dat zijn er hier totnutoe circa 10 ofwel 20 000 in heel Nederland. Echt niet voor rede vatbaar. Ze luisteren niet eens. Ik ben altijd bij u de klos, wederom die mooie praatjes over de verzekeraars, ik koop het wel op internet, ga voortaan naar een andere apotheek (is dus ook gebeurd) of donderen de telefoon erop. Onbestaanbaar, maar dan houdt het wel op. De uitleg wordt niet betwist maar wel de 6 euro die je moet betalen. De probleemgevallen betreffen alle vormen van 1e uitgiftes: echt eu, of dan had ik dus 1 maand eerder moeten komen en wat te denken van 3 vaccinaties voor een heel gezin. Krijg je dat soort discussies. Het gezeik aan de balie of de telefoon verziekt gewoon je hele werkdag. Ik heb vernomen dat er al apotheekmedewerkers bedreigd zijn. De grens is bereikt. Verzekeraars hebben echt geen idee wat ze zorgverleners en ook patiënten aandoen. Dit roept om overleg in hoogste regionen!

Ander onderwerp. Vraagt u wel eens advies aan de slijter en koopt u de wijn vervolgens bij de Hocras? Wij hadden hier ook zoiets. Zoek je vanalles uit over een product. Krijg je daarna als reactie: dank voor de moeite. U bent niet mijn eigen apotheek maar daar kan ik nooit wat vragen. Ze nemen niet de tijd voor je. Ik schrijf het op dan weet ik wat ik daar moet bestellen………pfffffffff.

We zijn verder weer eens op tournee geweest. Langs kwetsbare ouderen of in het kader van polyfarmacie. Behalve over de vakinhoud gaat het ook over andere zaken: gezellig dat u komt, hier komt nooit iemand, kopje koffie, plakje cake? En dit zijn geen uitzonderingen. Nog net ergens beleefd een borrel afgeslagen. Als je niet uitkijkt komen ook langdurige levensverhalen. Ik lok het echt niet uit. Misschien vinden ze mij gewoon leuk.
Niet iedereen is blij met ons. Een boze BN-er over de vloer gehad. Hij kon pas 4 uur later bij de dokter terecht en dan zat ie elders in het land. Of ik ff wilde kijken naar een abces (??) in de mond en of ik wat wilde meegeven. Ja doei. Dan leg je beleefd uit dat je geen dokter bent en dat dit niet verantwoord is. U heeft toch voor medicijnen gestudeerd zegt ie en loopt verongelijkt de apotheek uit. Ben ik de gebeten hond.
Ook een hele boze dame gehad met vuur uit de ogen. Haar dementerende moeder had het verkeerde middel gekregen. Nu was ook pa doorgedraaid. Ma had niet het verkeerde middel ontvangen maar de merkloze variant. U kent dat wel. Dat was door mijzelf aan pa uitgelegd en die vond het geen enkel bezwaar. Pa is nu zo boos dat hij van zijn dochter in de auto moest blijven zitten. Anders zou hij de tent ff zelf verbouwen. Dat ma zo beroerd reageerde was niet voorspelbaar maar wel vervelend natuurlijk. Dus krijgt ze nu weer het merkmedicijn met een medische noodzaak stempel. En wie betaalt de rekening? Volstrekt irrelevant natuurlijk.

U verzamelt vast retourgeneesmiddelen. Je komt vanalles tegen. Van thermometers tot haarlak, van onbeschermde naalden tot vieze gore plakkerige tubes.  Wij hadden onlangs een redelijk onwaarschijnlijke ervaring bij het wegkieperen. Cliënte was overleden en een van de kinderen bracht medicatie terug. Tot onze verbijstering was dat 3 jaar Inspra. Ofwel 1600 euro per jaar! Nooit uit de verpakkingen gehaald. De 3 andere middelen zijn wel allemaal op. Raadsels raadsels raadsels.
Wat houdt ons deze dagen nog meer bezig? De kwaliteitsindicatoren, wederom rijp voor oneigenlijk gebruik, mogen we weer invullen en verder waarschijnlijk de dagelijkse beslommeringen. De lente is in het land, het zonnetje schijnt, de terrasjes hier zitten al vol, de poffertjeskraam is weer opgebouwd. Iedereen is blij. Nah ja, bijna iedereen dan. Thuis heb ik nog net de schilder meegepikt. Laag btw en 10% winterkorting. Daarvoor moest ik wel bijna 2 weken in de uitgewoonde keuken en op de slaapkamer kamperen. Heel gezellig.

Afgelopen vrijdagnamiddag denderde onze registratie-apotheker mijn kantoor in. Recepten nagekeken. Job done, dus ik kan naar huis. Zoiets straalde ze uit. Ik begroette haar met “hallo moppie”. Afgezien dat je je kunt afvragen of dat tot de normale omgangsvormen behoort, viel ze helemaal stil. Dat was echt een prestatie. Met hoog btw! In de belendende koffiekamer moest een assistente bijna gereanimeerd worden. Stuiptrekkingen van de lach. Wat heb jij vandaag vroeg ze? Nou niks natuurlijk, behalve dat ik ook aan weekend toe was.

Genesis: Land of confusion

Carlo Schneider,
Laren Nh
info@apotheekkennisbank.nl