Geknipt en geschoren

Ook zo genoten van alle aandacht de afgelopen 4 weken? Zelden hebben we zoveel zendtijd gekregen. Een ware tsunami van negatieve apotheekpubliciteit golfde door het land. Wie geschoren wordt moet stil zitten. Die uitdrukking kent u vast wel. Als je niet stilzit kunnen er vreselijke ongelukken gebeuren.

Je zou toch verwachten dat een knipbeurt een keertje ophoudt. Maar blijkbaar zijn wij of heel behaard of het haar groeit zo snel dat er niet tegen op te knippen valt. Meer waarschijnlijk is dat het met een pincetje stuk voor stuk eruit wordt getrokken in de meest mooie motiefjes op het hoofd, de borst of wellicht de bikinilijn. Mogelijk hebben we te maken met aanhangers van de markies de Sade. Het gezeur aan de balie is inmiddels exponentieel toegenomen. Twintig tot dertig keer per dag eindeloze discussies. Dit is niet langer houdbaar op deze manier.

Apothekers werken niet mee als je dood wil. Zeggen ze…Apotheekmedewerkers vertellen je ook niet dat je verslaafd kunt raken aan slaap- en kalmeringsmiddelen. Die pillen vallen toch gewoon onder de genotsmiddelen net als alcohol en tabak? Je moet ze toch zelf betalen. Gewoon een tekstje op ieder doosje net als op een sigarettenpakje: dit pilletje kan uw gezondheid schaden. Voor meer informatie: uw apotheek. 
Apotheekmedewerkers zijn ook lui en onachtzaam. Drinken de hele dag koffie of lopen onderling te ouwehoeren en te roddelen. Ze vertellen je niets over je nieuwe medicijn en vragen er wel 6 euri voor. Apotheekmedewerkers zijn ook dom, gewoon veredelde kassabedienden. Ze voorkomen ook never nooit foute medicatie ofzo. Ze trekken iets uit een ladenkast en gooien dat gewoon over de balie. Schandalig. Sluiten die apotheken! Zoals de Stentor berichtte: de val van de apotheker.

Dat was ongeveer de opsomming van Radar (de doosjes waren van ons, btw), Kassa, de Telegraaf cs. en de NPCF in de afgelopen maand. Ook daar winden ze er geen doekjes om. Zeker geen doekjes voor het bloeden als de schaar toch uitschiet.

Weet je wat ik nou zo knap vind van al die apotheekmedewerkers? Ze worden geacht een zinnig gesprek te voeren bij de eerste uitgifte van een geneesmiddel terwijl ze in de meeste gevallen geen idee hebben wat de reden van voorschrijven is. Kan iemand mij dat uitleggen? Hoe kun je nou iets vertellen hoe snel het werkt, wat je als patiënt kunt verwachten als je niet eens weet, of beter mag weten, waarom het medicijn gebruikt gaat worden. Steeds weer wordt via een rookgordijn de privacy-muur opgetrokken. De indicatie op recept komt zelden voor en wordt evenmin gehandhaafd. Wat is er nou makkelijker dan tegelijk met het recept de ICPC-kode mee te sturen. Als je volwaardige zorg wil en moet leveren, dan moet je ook volwaardig geïnformeerd zijn. Het staat immers zo dom om aan de patiënt te vragen: mag ik weten waarvoor u het gebruikt? Laten ze daar nou eens een goede start mee maken.

De verzekeraars steunden ons, veel te laat natuurlijk, een ietsiepietsie. Ondanks dat de meerderheid van alle telefoontjes in de afgelopen maanden over de terhandstelling ging hebben ze nu deze info op een degelijke manier op hun websites gezet of sturen ze brochures naar de apotheek. Die info hadden ze echter al begin dit jaar expliciet aan hun verzekerden moeten geven, en niet via ons laten communiceren.

Wat ze ook doen is verzekerden een brief sturen dat ze recht hebben op een review en dat die niet meetelt bij het eigen risico. Wat ze er niet bij zetten dat de apotheker aan een waslijst van voorwaarden moet voldoen om hiervoor een vergoeding te krijgen of dat het aantal reviews dat de apotheker vergoed krijgt gemaximeerd is. We hebben hier in Laren overigens 6000 zielen boven de 65. Op 12 000 inwoners…De hoogste ouderendruk van het land. Zie je het voor je?

De KNMP stuurt ondertussen persberichten. Het ene nog mooier dan het andere. Die landen niet als ze positief zijn. Het meest interessante was nog de aandacht voor scheidend LHV voorzitter van Eijck. Die zei eigenlijk helemaal niets over de apotheker maar schoof de apo handig in een bepaalde richting over het speelveld. Hij zei vooral veel over de huisarts. Van Eijck is een meester in Stratego: maarschalk en verkenner tegelijkertijd. Wellicht kan de KNMP bij hem een communicatiecursus volgen?

De gewone apotheker/medewerker wil eens een keer echt een einde aan alle gezeik, gesodemieter, gezeur, gedoe, verneukerij, hetze, razzia, onzin, regeltjes, miereneukerij, onwaarheden die over hen in de afgelopen jaren zijn verspreid. KAPPEN NU! Dat is waar de apotheker en hun hardwerkende assistentes om vragen. Zo dat is eruit. Nu de KNMP nog in actie en al die andere belangenclubjes. Niet lullen mensen, doe iets waar de beroepsbeoefenaar ook iets aan heeft om plezier in het werk te behouden.

UB 40: Rat In Mi Kitchen
(mocht je het niet weten, UB = Unemployment Benefit, werkeloosheidsuitkeringsaanvraagformulier)

Carlo Schneider,
Laren Nh
info@apotheekkennisbank.nl