Doelmatig

Ken je dat? Tuurlijk. Wordt te pas en te onpas gebruikt. Vooral door verzekeraars omgeven met de meest wollige taal die je kunt bedenken.

Een activiteit is doelmatig of efficiënt als weinig middelen nodig zijn voor het behalen van het resultaat van die activiteit. Aldus Wikipedia. Voor een verzekeraar staat doelmatig gelijk aan goedkoop. Het preferentiebeleid is voor zorgverleners en geneesmiddelgebruikers per definitie niet doelmatig, niet efficiënt, in velerlei opzicht werkverschaffend gezondheidsschade toebrengend en kostenverhogend. Kunnen we het woord doelmatig schrappen uit het vocabulaire van de verzekeraars? STOPDESTROPDASSEN

Nu zult u wel denken, jaja dat weten we nu wel. Kijk naar het gezeik met de inhalatiemedicatie. Niet goedkoper maar wel doelmatiger. Volgens de verzekeraars. Wat een giller, ze kosten net zo veel. Los daarvan. De basisverzekering is voor iedereen gelijk. Waarom kost hetzelfde pilletje of pleistertje, weliswaar van een ander merk, bij de ene verzekeraar dan soms tot 10 keer meer. Daar betaal je als verzekerde doodleuk aan mee. Of via het eigen risico of via de premie. De geneesmiddelkosten worden door de verzekeraars her en der kunstmatig hoog gehouden. Het is toch raar dat dit zomaar kan en mag. Niet dan? En alle verzekeraars doen hier lustig aan mee.

De hulpmiddelensoap gaat ondertussen gewoon verder. Het lijkt bij ons iedere dag wel pakjesavond. Als je ziet wat een bergen spul hier binnen komt vraag ik mij met recht af of dit allemaal goedkoper is. Voor een heel jaar diabetesmateriaal, teststrips en naalden, worden bij een verzekerde naar binnen gekieperd. Houdbaarheid is krapjes. Zou mij niks verbazen als een groot deel om welke reden dan ook ergens in een kliko verdwijnt. Geldt ook voor verbandmateriaal. Of wat denk je hier van.
Onlangs hele berg drinkvoeding door postorderaar geleverd en 1 week later overleden. Wij krijgen de hele bende retour. Een dag later de volgende. Als heuse basketballers hebben onze 2e apo en ik middels strafworpen circa 20 traytjes van 4 flesjes drinkvoeding in de grijze container gemikt. Steeds een metertje verder van de bak. We hebben afgesloten met een high elbow. Je moet wat in coronatijd.  Nog nooit voelde verspilling van ruim 400 piek zo lekker. Doelmatig en duurzaam. Twee vliegen in een klap. Euh. Tsjakkaaaaaaa. Wij leverden normaal voor 1 week, hooguit 2 weken……
Als je dit beschamend en onethisch vind begrijp ik dat. Het gaat om de essentie van het voorkomen van spillage. Levering van voeding en hulpmiddelen is ook maatwerk en gaat om kwaliteit. Niet om kwantiteit. We hebben ook nog 2 voorbeelden van terminale clienten die een grote hoeveelheid inco en diabetesmateriaal thuis kregen. Sorry hoor maar als dat het verzekeraarsbeleid is dan weet ik het wel. Ondoelmatig als de neten.

Gemiddeld duurt het een week voor de handel binnenkomt. Nog steeds dagelijks boze klanten aan de lijn, ongeruste thuiszorg, hooglijk geïrriteerde voorschrijvers. Je krijgt een doos verband binnen op naam X terwijl het voor 2 verschillende individuen van 1 instelling is besteld. Who cares? Wilt u iets vandaag hebben, geen probleem. Wij sturen U de rekening en U zoekt het maar uit met Achmea en de rest. Uiterst doelmatig want de client denkt na over de verzekeraar van volgend jaar.

Lachen was overigens een actie van Zilveren Kruis. De communicatieafdeling plaatst een juichend bericht over een beleidsvisie van ZK op Linkedln. Daar geilen vervolgens talloze ZK medewerkers op en plaatsen 2 apothekers, waaronder ondergetekende, een kanttekening bij omdat het aantoonbaar onjuist is. Simpelweg omdat Zilveren Kruis niet doet wat ze in het statement zegt na te streven, maar juist tegenovergesteld handelt. En wat doet Zilveren Kruis binnen 1 uur? Ze halen hun eigen bericht af van Linkedln. Men is blijkbaar niet blij met reacties of averechtse reclame. Je poetst het bericht weg en denkt dat de wereld om je heen gek is. Fake news, uiterst doelmatig.

Ondertussen verlenen wij gewoon reguliere zorg. Met mondkapje welteverstaan. Zeuren we een beetje bij een cardioloog omdat het volgens ons echt niet klopt wat ie op het recept heeft gezet. En inderdaad. Dankbare klant erbij die ons beloond met een taart omdat we de hele baxterrol moesten verbouwen. Ze had er ook een kunstzinnige bedankkaart bij gedaan van het Rijks met de mededeling dat ze deze kunst niet echt begreep…
Me-neer Schneider, grooooooot probleem. Nie-mand kan mij helpen. Deze mevrouw is 99, woont zelfstandig, kan nergens een COVID vaccinatie krijgen. Nergens plek. Kinderen wonen in het buitenland. Dan bel je de apotheker. Die regelt het gewoon even en een dag later had zij haar prik. Niks geritseld hoor en via de reguliere weg. Ze sliep er al dagen niet van. Me-neer Schneider, ge-wel-dig wat u voor mij gedaan heeft. Fan-tas-tisch. Wij ontvingen van haar een schitterende bos rozen als dank. 
Toen een andere klant deze bos zag staan zei ze hardop tegen de rest van de clientele: dit is ook gewoon de beste apotheek van Nederland. Nou jij weer.
Op ene vrijdagnamiddag tegen sluitingstijd meldt zich een heer van middelbare leeftijd. Als het goed is heeft de huisarts een recept naar u gestuurd en ik wil mij graag bij jullie inschrijven. Ben wel klaar met mijn huidige apotheek. Prompt flapte ik eruit dat het inschrijfgeld bij ons 500 euro was, net als bij de golfclub. Hij kijkt mij niet eens verbaasd aan en begint te grappen en te grollen. Nadat wij achterhaald hadden wat hij moest hebben, want dat recept was er natuurlijk niet, toog hij huiswaarts met de mededeling dat wij hem geweldig hadden geholpen. Daar doen we het voor.

Verder houden we het gezellig met onze BN-ers die worden gepersifleerd in de TV-kantine. Als het rustig is in de apotheek en er verder geen andere klanten zijn kun je daarover met een BN-er best geintjes maken. Zeker als ze dat zelf ook zo zien en in een deuk hebben gelegen van de slappe lach. Zeer doelmatig want zo houden we het werk leuk.

Grace Jones: Slave to the Rythm

Carlo Schneider
info@apotheekkennisbank.nl
Laren Nh