De Grote Roerganger

That’s me folks. Hoogmoed? Neen hoor, zo heeft een klant mij omschreven in een mailtje. Op een positieve manier welteverstaan. Over het hoe en waarom gaan we maar niet uitweiden.

Had ook een telefoongesprek met een collega die ik verder niet kende. Onderwerp was het overschrijven van een patiënt naar ons vanwege verhuizing. Jij schrijft toch die columns zei ze. Kun jij dat preferentiebeleid niet afschaffen? Word er helemaal mesjogge van, eindeloze discussies. Verpest onze hele werkdag. Tuurlijk meid, appeltje eitje. Hocus pocus pilatus pas en weg dat het preferentiebeleid was. De grote roerganger kan veel maar niet alles.

Eigenlijk wil ik met u stilstaan bij de woorden discriminatie, voorkeursbeleid. De hele dag zijn we bezig met deze woorden, bewust danwel onbewust. Discriminatie is het anders behandelen, achterstellen of uitsluiten van mensen op basis van (persoonlijke) kenmerken. Nu werken wij hier in Laren in zeeeeeeeer blanke gemeente. Discrimineren op huidskleur of religie is zo goed als onmogelijk maar verder…Oei oeps. 

Van sommige medicijnen bestaan veel verschillende merken en varianten. Deze medicijnen werken allemaal hetzelfde, maar verschillen soms erg in prijs. Wij vergoeden dan de goedkoopste variant en niet het dure merkmedicijn. Aldus VGZ of CZ. Waarom vergoeden ze dan ook niet het evenzo goedkope andere merkloze medicijn? Waarom mag middel X wel bij de ene verzekeraar maar niet bij de ander. Ook dat is een vorm van ongelijkheid. Los daarvan heb je in de apotheek ook nog een menselijke factor. Wanneer geloof je nou iemand wanneer hij of zij niet tegen een bepaald middel kan. Speelt uiterlijk een rol, sociale klasse, gedrag, leeftijd, welke huisarts MN op recept zet. Zou er niet gedacht worden, ouwe lul, zeikwijf, allochtoon, zeurpiet, gladjakker, heeft poen zat, tuthola en zo kan ik nog wel even doorgaan. Niks menselijks is des apotheekmedewerker vreemd. Dat speelt aan de voorschrijverskant ook. Wat dacht je van code B2 en sociale indicatie, of om van het gezeur af te zijn. De hele dag door maak je keuzes. Is al ons handelen even rationeel, is iedere patiënt gelijkwaardig of are some people more equal than others. Je zou liegen als het niet zo was. Is dat terecht? Neen natuurlijk niet.
Vorige week bezocht ik tijdens een korte vakantie een tentoonstelling in het buitenland. Tekeningen van een wereldberoemde schilder. Eronder stond chocolate dancer en chocolate clown. U hoeft niet te raden, altijd prijs. Dat vind ik dan toch wel zozo.

Wat dacht je van sollicitaties en zijn alle assistentes voor de apotheker gelijkwaardig? Beoordeel je op basis van kennis, ervaring, leeftijd, uiterlijk, kleding, gedrag, stemgeluid, postuur, haarkleur. Moet ik nog even verder opsommen? Het zal wel ergens in de mix liggen maar ook hier is het handelen bewust danwel onbewust zeker niet altijd zo gelijkwaardig als we wel denken. Twee geloven op een kussen daar slaapt de duivel tussen. Hoe staat het met meerdere religieuze achtergronden op de werkvloer. Refo, protestant, rooms, moslim, hindoe. Dat is voer voor verschil in inzicht en discussie op de werkvloer inzake maatschappelijke onderwerpen. Kies je partij, sta je er objectief in. Dat zijn leuke onderwerpen voor intervisie bijeenkomsten of werkoverleg. Het hele leven bestaat uit keuzes en die zijn niet altijd even makkelijk en logisch. Wanneer keuzes leiden tot onrecht heb je een probleem. U mag zelf zeggen wat er op de apotheekvloer aan onrecht is. 

Via de mail kregen wij de complimenten van een klant. Ze had met verbazing gekeken hoe de apothekersassistenten door andere klanten werden bejegend inzake preferentiebeleid en geneesmiddeltekorten. Ze besloot met: ik hoop dat deze mail ertoe bijdraagt het werkplezier te behouden. Gisteren nog zette een klant een grote bek op. Kan er niks anders van maken, omdat voor de zoveelste keer zijn preferente medicijn er niet was. Tien minuten later belt zijn vrouw dat ze overwegen naar een andere apotheek te gaan omdat het iedere keer hetzelfde liedje is. Ik zou zeggen, flikker op en veel plezier bij de andere apotheek. Daar is het vast beter want die hebben geen last van niet leverbare preferente middelen.

Voor de zomer hebben we voor de deur een zitje met parasol voor onze klantjes gemaakt. Anders vallen ze flauw van de hitte. Krijg je dat gedoe weer. Tsja.

Herman van Veen: Toveren

Carlo Schneider
info@apotheekkennisbank.nl
Laren Nh