Another year over

Coronajaartje zit er bijna op. Zijn we er wijzer van geworden? Dacht het niet.

In het dorp hiero is alles in kerstsfeer. Mooi verlicht, lampies in de bomen, kroonluchters erbij. Ut mag wat kosten dat sfeertjuh. Maar ja, wat wil je. 1 op de 4 huishoudens bij ons mag zich blijkbaar tot de miljonairs rekenen. Zit natuurlijk veel in de stenen maar toch. Los daarvan hebben ze natuurlijk dezelfde problemen als jan-en-alleman. Gezondheid heb je niet voor het uitzoeken.

Zorgverzekeringen kun je wel kiezen. Mijn ma is al sinds jaar en dag een fysioklantje. U heeft het wellicht op tv bij Kassa gezien. Snoeien ze zo maar ff 30% van het aantal behandelingen weg. Ma is 80 plus, wel goed maar niet gek. Dus nu naar een andere verzekeraar. Weer het gebruikelijke aantal behandelingen vergoed, 10 euro minder premie en ook nog eens geen preferentiegezeik meer. Well done ma. Moesten meer mensen doen. Wil er ook aan toevoegen dat de oude verzekeraar genegen was ons zorgcontract buiten de zorgmakelaar om voor 2022 op te plussen. Daar waren natuurlijk gegronde redenen voor. Het is niet altijd kommer en kwel.
Waarom zwijgt trouwens iedereen over de voorgenomen recepttariefstijging bij VGZ en de vergoeding inzake de FMD? Okay geen getallen gezien maar toch?  Eerst zien dan geloven of sigaar uit eigen doos?

Wat het preferentiegebeuren in 2022 gaat doen zal mij benieuwen. Wordt het een chaos omdat half Nederland overstapt van IDEA naar preferentie? De ijzeren voorraad gaat naar 2,5 maand. Mega succes. Haalt natuurlijk geen donder uit want dat is het nu ook al zo ongeveer. Alleen is er niemand die dat hardop durft te zeggen. Het wordt gevierd als een prestatie maar het is niks en het wordt niks. Let maar op het eerste half jaar. Dat gaat echt niet leuk worden denk ik zo maar.
Ben je reumapatiënt en gebruik je MTX-injecties? Ieder jaar weer een ander merk. We hebben nu geloof ik 4 verschillende preferenten. Bezopen. Geachte verzekeraars kunnen jullie nou eens een einde maken aan het continue gezeik dat dit oplevert met voorschrijvers en patiënten. Wat hier gebeurd is in de afgelopen jaren is echt schandalig. En begin niet WEER over doelmatig en allemaal die andere bullshit.

We gaan het maar niet hebben over mijn ideeën inzake coronavaccinaties enzo. Op LinkedIn ook mee gestopt. Levert emmers braaksel op die over je uitgestort worden.  Ook door collega’s die je dan geen knip voor de neus waard vinden. Laat maar. De flappies zoeken het maar uit. Wij zijn trouwens al weken de enige leverancier in het dorp van sneltesten. Echt ongelofelijke aantallen vliegen hier de deur uit.

Het is weer pakjestijd. Lachen was de ontvangst, op onze naam, van 3 coltruien van Scapino. Dat hadden 200 (!) dozen handschoenen moeten zijn. Die zijn door PostNL bij een particulier in Almere gedropt. Labeltje verwisseld. En dan wil PostNL een rol spelen bij de geneesmiddeldistributie? Goed geregeld hoor, dat is vragen om ellende. En los daarvan, wij hebben ook de nodige pakketten voorbij zien komen, gedropt door DHL of DPD die ook niet voor ons bestemd waren maar voor anderen hier in de straat. Zeg maar zo zeg maar niks.
Zorgverzekeraars hebben evenmin geleerd van de chaos die Zilveren Kruis dit jaar met het hulpmiddelenbeleid heeft veroorzaakt. Tot wanhoop van de thuiszorg, de instellingen, de verzekerden niet te vergeten maar ook alle overige zorgverleners. CZ en VGZ bewandelen nu met wondzorg dezelfde weg. Nog meer volle dozen terwijl een halve doos ook genoeg was, nog langer wachten totdat bij een acute grote wond fatsoenlijk wondmateriaal beschikbaar is. Clienten klagen steen en been over de enorme hoeveelheden hulpmiddelen die worden geleverd. En de apotheek laat zich gewoon gebruiken als administratief doorgeefluik. Met het oog op de toekomst. Om in gesprek te blijven. Met een muur zeker?
 Gewoon kappen en over de schutting gooien wat mij betreft. Een van de huisartsen bij ons gaat nu linea recta buiten de apotheek om bij de postorderaar bestellen....gaan de patienten daar maar klagen. Hoe lang gaat die praktijk dat volhouden?

Wat houdt het werk dan nog leuk? Dit dus. Krijg je een telefoontje van een ex-klant, 85, verhuisd, 10 km verderop. Mogen wij alsjeblieft terug naar jullie, alsjeblieft. Wij zitten hier nu bij een ketenapotheek. Wat een ramp, niks klopt, wat een gepruts. Ik moest mijn hele baxterlijst voorlezen…zijn dat wel apotheken en geen drogisterijen ofzo? Zo lang we nog kunnen rijden komen we de medicijnen wel halen. En daarna, zou u het willen brengen, alsjeblieft. Ik lig in een deuk. Tuurlijk, dat gaan we dan wel regelen. Ik zeg nog dat ze niks gewend zijn. Ja jullie meer dan 40 jaar hoor je dan. Er gaat niks boven ons blijkbaar…

En dan per mail van een andere klant: Hierbij wil ik jullie hartelijk danken voor de service vandaag. Zo fijn dat er met de huisarts overleg is geweest en dat ik wel vandaag de medicatie had en een goede instructie om te starten. Ik vind het knap hoe bij jullie de service altijd zo goed is. Dat valt me echt op. Zeer gewaardeerd!
Dit geeft je vleugels….

Limburgers onder elkaar, voor onze Max: Simply the best en meebrullen svp

Carlo Schneider
info@apotheekkennisbank.nl
Laren Nh