Holadiejee holadiejoo. We gaan het maar eens hebben over de dagelijkse belevenissen. Met een lach en een traan. Never a dull moment in de apotheek.
Je belt vast wel eens met een ziekenhuis. Dan hoop je dat je snel de juiste persoon aan de lijn krijgt. Zacht uitgedrukt is dat nogal een ding. Als je pech hebt sta je achteraan in de rij bij de patiënten in plaats van op de zorgverlenerslijn. Aan het eind van de dag is het soms echt drama. Dat moet je ook nog eens hoog van de toren blazen om een arts te spreken. En dan is de telefoniste boos. Doei.
Als je je werk goed wil doen ben je extra alert bij ontslagrecepten. Man man wat kunnen die rammelen. Patiënt gaat via ziekenhuis en revalidatie terug naar huis. Wij missen NOAC. Zegt instelling, wij weten van niks. Zegt ziekenhuis nou echt wel, stond op de overdracht. Toch goed dat er nog een wakkere dorpsapotheek is waar een assistente toch eigenlijk een leven redt....volledig anoniem...niemand die het hoort of ziet of weet. Komt echt niet in de krant.
Parkinsonpatiënt komt thuis uit ziekenhuis. Heeft sonde. Alles moet fijngemaakt staat op recept maar hoezo dan retard tabletten. FF belluh. Zaalarts laat weten geen verstand te hebben van parkinsonmedicatie, de verpleegkundige heeft geen idee wat ze heeft fijngemaakt, de transferapotheek weet ook niks maar daar wil ook niet zijn. De assistente klinische zegt dat ze de patiënt niet in de computer kan vinden en na 35 minuten heb je een ziekenhuisapotheker aan de lijn. Die heeft 2 retardtabletten voor de nacht gesplitst in 2 keer een gewone, 1 in de ochtend en 1 in de avond. Om pragmatische redenen. Say what? Bij een parkinsonklant met 30 overige parkinsontabletten en duodopa?? Grrrr. Dan moet je een ziekenhuisapotheker uitleggen dat dit toch wel heel raar is….
Vraagt een muts in het ziekenhuis wat het probleem is omdat via cardiologie een recept binnenkomt voor een oncolyticum per injectie.. Vervolgens krijg je een grote mond en zijn ze geïrriteerd als de conclusie is: foutje van de cardio. Artsen maken immers geen fouten. Hoe vaak hoor je wel niet, de dokter heeft het voorgeschreven dus het zal wel goed zijn. Neen, de apotheek belt voor Jan met je weet wel. Graag gedaan en fijne dag verder. Niet de eerste keer en zeker niet voor het laatst. En dit was niet eens onderbuikgevoel maar gewoon gezond verstand.
Joepie. Weer een nieuwe client. Dan wil je het dossier compleet hebben. Edoch de ketenapotheek wil geen AMO naar ons of naar de klant mailen. Mogen ze niet vanwege de AVG. Ken wel per fax of de client ken het 30 km verderop ophalen. Het LSP werkt er ook al niet. Good morning the Netherlands. Het is 2022 hoor.
Klantwaardering is natuurlijk altijd leuk. Ik zeg het niet zo snel zegt maar jullie doen altijd zo je best voor ons. Onze hartelijke dank. Van 2 oudere heren kregen we een doos overheerlijke bonbons van onze lokale chocolatier. Het was een beetje chaos met de medicatie na ontslag uit het ziekenhuis. Bijna dagelijks baxteraanpassingen. Artsen die elkaar tegen spreken. En de dames van de apotheek leiden het vervolgens weer in goede banen. Daar zijn we natuurlijk voor. Allemaal heel gewoon.
We kregen ook nog een doos gevulde koeken. Omdat de man blij was dat ik zijn vraag had beantwoord. Had ook een consult kunnen rekenen maar betwijfel of die koeken dan voorbij zouden zijn gekomen.
Om 9 uur gaat de telefoon. Of je open bent. . Oh ik dacht dat ik een bandje zou krijgen. Onze Lieve Heer zij dank voor dit intermezzo. Mevrouw aan de telefoon. Ze is client bij een belendende apotheek. Meneer mag ik u wat vragen. Ik ben eigenlijk geen klant bij u maar de apotheker in mijn eigen apotheek is er nooit en ik weet dat u een goede apotheker bent. Mag ik u om raad vragen. Heb eigenlijk ook geen vertrouwen in mijn eigen apotheker. Nah ja zeg. Okay dan. Heb natuurlijk gelijk gevraagd of ze zich wil laten overschrijven.
Via de mail krijg je ook vragen binnen. Of we plastic potten van 200 ml verkopen. Wat wilt u er in doen? Moet urine inleveren bij de dokter. Dan doen we toch maar een urinecontainertje. Die jampotjes enzo, daar doen we niet meer aan. Wordt gewoon bezorgd. Gratuit. Ook heel normaal.
In de categorie grensoverschrijdend maakten de dames wel wat mee hoor. Wilt u mij voortaan bij de voornaam noemen zegt een oudere man. Wij hebben immers een relatie. De manier waarop dit gezegd wordt, de blik in zijn ogen. Getsie. Waar doe je in dat soort gevallen beter aan. Doen alsof je blond bent of opmerken hoezo of zeggen dat je hier niet van gediend bent?
Mijn team dreigt mij overigens ook met een bezoek aan onze vertrouwensarts. Al jaren. Je mag ook niks meer tegenwoordig. Ik mag ze niet in de nek hijgen, lees opjagen. Je mag het niet meer hebben over boobies of toeptafeltjes. Dat ga ik niet uitleggen. Het is hier wel gooise matras, hoor. Maar enfin gelijk hebben ze. Talpa zit overigens 6 huisnummers verderop.
Carlo Schneider
info@apotheekkennisbank.nl
Laren Nh