Administratiekantoor

Wat is het verschil tussen een administratiekantoor en een apotheek? Het kantoor doet uurtje factuurtje en wij niet.

Afgelopen periode heel druk geweest met bellen. Vooral naar de ziekenhuizen. Bereikbaar, reageren? Nou neen. Heb je een vraag over een recept hang je eerst een eeuwigheid in de wacht, dan wordt je doorverbonden en is het weer wachten. Dan krijg je iemand en die zegt dat de dokter niet gestoord kan worden, of ze kunnen niet bij het dossier, of dat ze de patiënt hebben overgedragen aan de huisarts. Ja, zal best maar die was niet de initiële voorschrijver en wil niks doen. En de patiënt? Ach, da’s een nummer. Kastje muur, kastje muur. In het beste geval: U wordt vandaag teruggebeld. Nou, in your wildest dreams. Forget it. En zo moet je dus bij herhaling meerdere keren bellen voor 1 recept, dagen achter elkaar, om eindelijk een reactie te krijgen. Als je voor de 5e keer belt laat het blondje aan de andere kant weten dat de betreffende dokter foetsie is en geen vervanger beschikbaar ….

Het bontste voorval was een longarts. Patiënt meldt zich bij ons met al dagen durende hematurie na start van een NOAC vanwege longembolie. De navolgende telefoonronde duurde inclusief wachttijden 30 minuten. Bel je eerst de cardio als zijnde 1e voorschrijver, geeft niet thuis-u moet bij longarts zijn, wordt doorverbonden met longpoli, u moet naar de huisarts, ik houd aan en krijg dienstdoende longarts. Die heeft overduidelijk geen zin in gesprek met mij omdat ik geen arts ben, eerst wil ie mij doorsturen naar de cardio, dan zegt ie dat de huisarts maar een verwijsbriefje moet schrijven voor de uroloog en vervolgens wil hij ophangen omdat er nog een lijn achter hangt. Prettig geregeld Tergooi. En blij dat de huisarts was dat deze het mocht oplossen…. Ander voorbeeld zelfde ziekenhuis: radiologie verbindt door naar radiotherapie naar interne naar urologie om daar te horen dat ik het AVL moet bellen want daar hoort de dokter eigenlijk thuis…. En dan zijn we ook hier een half uur verder.

Dokter is met vakantie dus bel je de apotheek en die ritselt wel wat. In dit geval spreekuurdates geregeld voor oudere patienten bij vervangende huisartsen. De niet-pluis onderbuikgevoelens waren weer juist. Het werden doorverwijzingen naar de SEH. Meneer 1 "liep" al 2 weken met een gebroken been, mevrouw 2 bleek een gelukkig goedaardig maar serieus  probleem te hebben in de buik en de logee van mevrouw 3 van 99 was op haar achterhoofd gevallen. Of ik maar ff wilde kijken bij haar vriendin.

Cliënte op leeftijd wil een gesprekje met mij onder 4 ogen. Ze is boos, heel boos. Heeft ze van Achmea een brief van 4 kantjes gekregen over een eigen bijdrage van 2 keer 14 cent. Ze hoeft die weliswaar niet te betalen omdat het bedrag zo laag is, zo staat er. Maar wat kost dat wel niet aan papier en postzegel en administratie? Dat is toch niet duurzaam. Ze had Achmea gebeld en daar vernomen dat de apothekers eea hadden overgedragen aan de verzekeraars. Ja inderdaad, haha. Ik lag in een stuip onder de tafel. Kunt u er wat aan doen vroeg ze. Dus mensen: bij deze.
Terwijl ik mevrouw uitgeleide doe, parkeert voor de deur een spiksplinternieuwe Bentley Continental GT V8. Duurzaam? Vervolgens begroeten wij de krasse 90-jarige eigenaar, gehuld in een campingsmoking van Armani. Joh, het blijft een maf dorp hier.

Naar aanleiding van de laatste column kreeg ik een bekentenis van een verzekeraar, namelijk dat de lage geneesmiddelprijzen in NL leiden tot export naar andere landen en dat daardoor ook tekorten ontstaan. Prettig geregeld -).
Overigens heeft Menzis laten weten dat de prijs van hun valsartannetje nu substantieel goedkoper is geworden. Anyway, ze zoeken het maar uit met hun verzekerden.

Natuurlijk kan ik alle administratieve taken weer gaan opnoemen: de MFB’s, de FMD, de handtekening op de daglijsten, het KTO, de planbare zorg, de machtigingen, de inco intakes en de inco evaluaties, de hele HKZ rimram, de baxter intakes en baxterevaluaties, het omgooien van baxtermedicatie na overleg met de arts, het aanpassen van de baxtermedicatie naar ander merk omdat de verzekeraars dat willen weten, het verwerken van AMO’s van ziekenhuizen of leveranciers unieke medicatie die geen LSP hebben, het verzenden van AMO’s bij spoedopnames, het uitprinten van AMO’s of medicijnpaspoorten, het opsturen van deellijsten omdat de thuiszorg niet digitaal wil of kan of de lijsten weer eens foetsie zijn of of, de talloze telefoontjes naar andere apotheken of die nog toevallig een doosje X hebben, de talloze telefoontjes naar artsen om patiënten op andere medicatie te zetten en dan te horen dat ze het maar raar vinden. Specialisten zijn oenen op dit vlak. Die lezen geen kranten denk ik. Maar enfin, we gaan stug door met dit gedoe. Als u een voorbeeld weet op welk vlak de administratieve lastendruk in de apotheek is afgenomen houd ik mij aanbevolen. En dit doen we allemaal gratis en voor niks. Goed he?

Komt een vrouw van 85 bij de dokter. De dokter is geriater en ziet er uit als een wildeman. Zegt ze tegen mij. Enorme bos haar heeft ie. Hij is wel heel aardig. Dokter, wat heeft u grote handen. Goed dat u geen gynaecoloog bent geworden! Pittig wijffie hoor, denk ik dan. Mij maken ze niet meer gek zegt ze.
Geniet nog maar ff van de zomer. Voor je het weet is die weer voorbij.

Ik beluisterde een CD-tje, en toen gebeurde het. Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval. Rowwen Hèze: Henk is enne lollige vent 

De happy activist, tot in de pruimentijd.

Carlo Schneider
Laren Nh
info@apotheekkennisbank.nl